Jednym z zadań (outputs) prowadzonych w ramach pracowni wielojęzyczności jest przygotowanie kursu dostępnego przez Digital Academy dla studentów na kierunkach pedagogicznych (i nie tylko), zainteresowanych projektowaniem przestrzeni szkolnej w wymiarze fizycznym, symbolicznym i wirtualnym.

Szkoła powinna być środowiskiem respektującym potrzeby tożsamościowe (kulturowe i językowe) uczniów, a jednocześnie optymalną przestrzenią uczenia się, wyrażania się i rozwijania kompetencji komunikacyjnych. Nasza pracownia dodatkowo wskazuje, jak budować te kompetencje w oparciu o wielojęzyczne zasoby uczniów.

Kurs ma skłaniać przyszłych nauczycieli do refleksji nad materialnymi i przestrzennymi wymiarami praktyki pedagogicznej, na przykład do zacierania różnic pomiędzy prywatnymi przestrzeniami komfortu, a formalnymi, instytucjonalnie zorganizowanymi przestrzeniami szkoły. Takie elementy jak aranżacja przestrzeni wspólnej, kolorystyka ścian, ozdoby i umeblowanie, obiekty i obrazy, a także zapachy i smaki skojarzone z miejscami stanowią „krajobraz” szkolny.

Przestrzeń szkolna powinna aktywizować różne zmysły i stymulować rozwój intelektualny, językowy i osobowy. Powinna być miejscem, z którym uczeń się identyfikuje, z którego nie chce uciekać, które go uczy przez zabawę, w którym otrzymuje wyzwania, których nie ma gdzie indziej. O tak zaprojektowane miejsca zabiega się na przykład w fińskim systemie edukacji, stąd naukowcy z Jyväskylä – w tym kierownik naukowy pracowni w FORTHEM Prof. Tamás Péter Szabó – koordynują to zadanie.

Kurs składać się ma z tuzina mini-wykładów uzupełnionych o zadania „przed” i „po”, analiz przypadków i osobistych doświadczeń, samodzielnego lub grupowego zgłębiania literatury przedmiotu i dyskusji, pracy projektowej nad wybranym zagadnieniem i raportu końcowego. Praca projektowa może być wykonana metodą „design thinking” i nawiązywać do wybranych standardów kształcenia nauczycieli.

Kurs dostępny będzie w języku angielskim, a prowadzić go będą specjaliści z uniwersytetów partnerskich oraz eksperci od „krajobrazów szkolnych” z organizacji zewnętrznych – naukowcy, architekci, projektanci.

Wybrane zagadnienia przygotowywanego kursu:

  • Understanding organizational cultures through schoolscape
  • Basic methods in schoolscape research
  • How interaction takes place in various schoolscape settings
  • Community planning and negotiation / contestation of schoolscapes
  • Current trends in school design
  • Virtual schoolscapes
  • Towards innovation: building schoolscape-aware pedagogies

 

Przygotowała. K. Molek-Kozakowska