Webinarium, które odbyło się 9 listopada 2020 roku w gronie członków międzynarodowej pracowni wielojęzyczności (FORTHEM Lab Multilingualism in School and Higher Education) było pierwszym rezultatem współpracy partnerów sojuszu (UV, JYU, UO, JGU). W ramach webinarium przedstawiono i dopracowano szczegóły projektu wspólnie opracowanego kursu, który wspomagać ma pracowników wykładających w językach obcych.

Przy tworzeniu scenariusza kursu wykorzystano najnowsze osiągnięcia pedagogiki języka specjalistycznego (głównie English as a medium of instruction), nauczania zintegrowanego (Content and language integrated learning) i uwzględniania  wielojęzyczności i wielokulturowości w nauczaniu akademickim. Tworzony kurs dla pracowników wykładających w języku obcym (na przykładzie języka angielskiego na poziomie C1) obejmuje szereg modułów (obowiązkowych i wybieralnych) i odbywać się może zdalnie, ale także jako intensywny 30-to godzinny kurs w Hiszpanii (pilotaż w lipcu 2021 r.).

Oprócz refleksji nad własnym stylem wykładania i metodyką nauczania akademickiego, kursanci dostają wsparcie w formie gotowych rozwiązań w planowaniu zajęć, zarzadzaniu grupą, posługiwaniu się metajęzykiem w klasie, czy w ocenianiu i indywidualizacji procesu nauczania. Kurs obejmuje także porady mające zastosowanie w prowadzeniu zajęć i konsultacji wirtualnych, oraz uczy jak dobierać i dostosowywać materiały i ciekawe pomoce dydaktyczne. Dodatkowym celem tego przedsięwzięcia jest rozpoznanie potrzeb kadry i tworzenie sieci wsparcia dydaktycznego, w ramach której dostępni mentorzy wspieraliby poczatkujących wykładowców.

Sojusz opracowuje także formy certyfikowania i potwierdzania umiejętności przy szkoleniach dla pracowników, które obowiązywałyby w uczelniach partnerskich, a które byłyby wzajemnie uznawane.

 

Tekst: prof. UO Katarzyna Molek-Kozakowska