Uniwersytet w Palermo (UNIPA) na czele z prof. Luisą Amentą koordynuje organizację Szkoły Letniej „Wielojęzyczność w szkołach: metody i strategie w nauczaniu języków, która jest jednym z zadań (output) pracowni wielojęzyczności. Celem tego zadania jest zorganizowanie i przeprowadzenie całej gamy aktywności dla studentów uczelni partnerskich w projekcie FORTHEM, którzy są zainteresowani tematem wielokulturowości i wielojęzyczności w edukacji szkolnej.

W ramach Szkoły Letniej studenci będą uczestniczyć w warsztatach, wykładach, dyskusjach i obserwacjach zajęć w szkołach w Palermo, gdzie uczniowie, często pochodzący z różnorodnych językowo i kulturowo środowisk, uczą się języka włoskiego jako drugiego. Ten specyficzny kontekst stanowi punkt wyjścia do rozważań na temat sposobów rozwiązywania problemów wynikających z wielokulturowości i wielojęzyczności, która staje się powszechnym zjawiskiem w edukacji szkolnej w krajach Unii Europejskiej. Szkoła Letnia ma zapewnić przestrzeń do refleksji dla studentów – przyszłych nauczycieli języków.

O ile sytuacja pandemiczna na to pozwoli, w dniach od 31 maja do 4 czerwca 2021 r. uczestnicy z siedmiu partnerskich uniwersytetów spotkają się w Palermo i będą, między innymi, mieli okazję

  • obserwować zajęcia w szkole języka włoskiego ITASTRA w Palermo;
  • omówić zaobserwowane zjawiska pod okiem nauczycieli akademickich z uniwersytetów partnerskich w Jyvaskala i Opolu;
  • wysłuchać wykładu prof. M. Di-Gesu na temat wielojęzyczności w literaturze włoskiej;
  • dowiedzieć się na temat koordynowanego przez Uniwersytet Opolski projektu TOOLS, który porusza problem edukacji włączającej;
  • podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z wielojęzycznością i wielokulturowością w szkołach.

Poza głównym organizatorem wydarzenia, Uniwersytetem w Palermo, w projekcie biorą udział organizacje i stowarzyszenia, np. ITASTRA, Giscel Sicilia, CIDI Palermo, oraz partnerzy z Uniwersytetu w Mainz, Uniwersytetu w Jyvasksla i Uniwersytetu Opolskiego.

 

Przygotowała: Magdalena Szyszka