Obywatelska nauka to popularne obecnie podejście do badań, będące jednym z kluczowych elementów polityki naukowej Unii Europejskiej. Opiera się na zaangażowaniu w prace badawcze osób, które nie zajmują się zawodowo pracą naukową. W tradycyjnych podejściach do obywatelskiej nauki, stosowanych często w naukach przyrodniczych, obywatele angażowani są tylko do wybranych etapów projektu (np. do zbierania danych).
Tematyka naszego projektu, prowadzonego w szkołach, powiązana jest z szeroko pojętą wielojęzycznością i w konsekwencji wielokulturowością. W celu realizacji zadań projektowych nawiązaliśmy współpracę z I Liceum Ogólnokształcącym im. Henryka Sienkiewicza w Kędzierzynie-Koźlu. Szczegółowe tematy badań oraz problemy badawcze uczniowie i uczennice wybiorą samodzielnie podczas kolejnych warsztatów, pracując w małych grupach z naszymi studentkami oraz pod opieką badaczy i badaczek z Katedry Nauk Socjologicznych i Pracy Socjalnej (mgr Marcin Deutschmann – koordynator zadania, dr Elżbieta Nieroba) oraz Instytutu Językoznawstwa (prof. Dorota Brzozowska, dr hab. Katarzyna Molek-Kozakowska, prof. UO, dr Katarzyna Buczek oraz dr Marzanna Pogorzelska).
Pilotażowa część projektu prowadzona jest na Uniwersytecie Jyväskylä (Finlandia), gdzie prace terenowe już się zakończyły. Od października do lutego odbyliśmy szereg spotkań koncepcyjnych i przygotowawczych w ramach zespołu opolskiego, a ponadto cztery spotkania konsultacyjne z fińskimi partnerami, oraz siedem spotkań szkoleniowo-konsultacyjnych ze studentkami. Za nami są już pierwsze cztery warsztaty przeprowadzone przez studentki Uniwersytetu Opolskiego z pierwszego roku licencjatu socjologii, pierwszego roku studiów magisterskich Intercultural Communication, oraz pierwszego roku studiów magisterskich filologii angielskiej. Kolejne osiem spotkań i podsumowanie planowane jest w najbliższych dwóch miesiącach.
Przygotował: Marcin Deutschmann