FORTHEM Lab „Digital Transformation”

Osoba do kontaktu na poziomie sojuszu: Prof. Dr. J. Carlos Pedrosa López (University of Valencia) (j.carlos.pedrosa@uv.es)

Słowa kluczowe: gospodarka cyfrowa, transformacja, digitalizacja, blockchain, sztuczna inteligencja, badania socjologiczne, nowe techniki nauczania, solidarność, własność intelektualna, ekonomia współdzielenia, era post Covid-19.

Opis: Celem tego laboratorium jest sprostanie wyzwaniom cyfrowym w kontekście Unii Europejskiej. Z multidyscyplinarnego punktu widzenia celem jest analiza i badanie aktualnych i istotnych problemów związanych z procesem digitalizacji, w który zanurzone są społeczeństwa. Społeczeństwa są w trakcie ciągłej cyfryzacji, która została dodatkowo zaostrzona przez kryzys zdrowotny Covid-19. Dostęp każdego do technologii doprowadził do znaczących zmian w relacjach międzyludzkich, zarówno na poziomie zawodowym, jak i osobistym. Proces transformacji cyfrowej nie ogranicza się do konkretnego tematu czy obszaru, ale jego rozszerzenie na wszystkie codzienne problemy społeczeństwa wymaga szczegółowych badań z perspektywy międzynarodowej i multidyscyplinarnej. Kwestią o niekwestionowanym znaczeniu, ponieważ dotyczy ona bezpośrednio lub pośrednio wszystkich państw członkowskich UE, jest wyzwanie, jakie stawia opodatkowanie przedsiębiorstw międzynarodowych w wyniku wpływu cyfryzacji gospodarki. Zjawisko to spowodowało konieczność aktualizacji, zmiany lub dostosowania istniejących międzynarodowych kryteriów alokacji opodatkowania podmiotów międzynarodowych. Cyfryzacja gospodarki zaowocowała także wieloma innymi kwestiami prawnymi, które nie tylko mają wpływ na sferę podatkową, ale w taki czy inny sposób muszą być badane także z innych dziedzin prawa. Cel tego laboratorium koncentruje się również na innych obszarach, które zmieniają nasze społeczeństwo. Wpływ na społeczeństwa zjawisk takich jak Bigdata, Artificial Intelligence, Block Chain oraz Augmented and Virtual Reality to tylko niektóre z kwestii, które należy przeanalizować. Wpływ transformacji cyfrowej doprowadził również do nowych scenariuszy w kontekście technik uczenia się i metod edukacyjnych na wszystkich poziomach. Edukacja cyfrowa jest postrzegana jako medium nauczania równie skuteczne, jak edukacja tradycyjna, mające tę przewagę, że dociera do wszystkich ludzi, niezależnie od ich lokalizacji. Dlatego jasne jest, że wszystkie te technologie wpływają na wiele naszych obszarów społecznych i zmieniają nasz sposób życia i interakcji. Laboratorium rozpocznie się od tego szerokiego zakresu i jednocześnie skupi się na wielu zagadnieniach życia codziennego.

Tematy badawcze proponowane w Laboratorium Transformacji Cyfrowej:

  • Zmiany związane z aktualizacją, poprawką lub dostosowaniem istniejących międzynarodowych kryteriów alokacji do celów opodatkowania przedsiębiorstw międzynarodowych w wyniku wpływu cyfryzacji gospodarki.
  • Opodatkowanie korporacji międzynarodowych w obszarze gospodarki cyfrowej. Dlatego głównym wyzwaniem jest ustanowienie i opracowanie nowych / zaktualizowanych zasad dotyczących powiązań i podziału zysków, które posłużą za podstawę jako nowy międzynarodowy standard dla następnej generacji.
  • Zjawisko ekonomii współdzielenia z różnych perspektyw.
  • Kryzys zdrowotny COVID-19 skłania do ponownego przemyślenia środowiska uczenia się. To nie tylko kwestia wykorzystania technologii, ale zdefiniowania metodologii, która zapewni prawidłowe uczenie się.
  • Zmiany w formie interakcji społecznych i dostępu do kultury zapewnianej przez technologię cyfrową.
  • Potrzeba pedagogiki w edukacji cyfrowej jest potrzebą koncepcyjną i praktyczną. Technologia jest obecna w ramach pedagogicznych jako narzędzie budowania wiedzy, postaw i umiejętności edukacyjnych.
  • Technologie Bigdata odnoszą się do bardzo dużych zbiorów danych, których nie można przechowywać, przechwytywać, zarządzać i analizować za pomocą konwencjonalnego oprogramowania bazodanowego, w którym używamy złożonych matematyczno-statystycznych procedur i algorytmów, takich jak sztuczne sieci neuronowe i uczenie maszynowe, aby szukać wzorców, prawidłowości i znajomości.
  • Znaczenie własności intelektualnej w nowych modelach cyfrowych
  • Sztuczna inteligencja jest stosowana w normatywnych procesach podejmowania decyzji, w których ocenia się społeczną pożądalność i akceptowalność ludzkich zachowań, co będzie miało wpływ na społeczne systemy wartości.
  • Technologie Blockchain i Distributed Ledger z nowymi sposobami rejestrowania list transakcji, inteligentnych kontraktów, inteligentnych nieruchomości, transakcji z wieloma podpisami itp.
  • Technologie mediów cyfrowych stosowane w dziedzinach prawa i ekonomii.

Rodzaj działań prowadzących do osiągnięcia proponowanych celów:

  • Propozycja kursów zatwierdzonych przez co najmniej trzy uniwersytety należące do sojuszu FORTHEM
  • Opracowanie materiałów e-learningowych do kursów
  • Szkoła Letnia z udziałem uczniów
  • Organizacja seminariów i kongresów (on-line i / lub prezentacja)
  • Warsztaty
  • Wspólne publikacje (artykuły i / lub książki)
  • Wspólny program doktorancki z różnymi uniwersytetami z puli.
  • Spotkania

Zaangażowane zainteresowane strony

Podejście międzyuczelniane z wszystkimi Uniwersytetami Sojuszu, ale także podejście multidyscyplinarne z partnerem stowarzyszonym i innymi ekspertami zewnętrznymi. W tej samej linii zaangażowani będą studenci, studenci LLM, studenci studiów podyplomowych, doktoranci i in.