Podczas konferencji studentów FORTHEM odbyła się sesja poświęcona roli uczniów w Labach FORTHEM, podczas której czterech studentów z różnych laboratoriów podzieliło się swoimi doświadczeniami i dyskutowało o wyzwaniach i rozwiązaniach związanych z zaangażowaniem studentów w laboratoria. Sesję moderowała Anna Roppelt.
Pierwsza mówczyni, Selina Fenske, która reprezentowała Climate and Resources Lab, przedstawiła swój świeżo założony Lab i plany jego wyników. Zauważyła, że jednym z wyzwań była rekrutacja uczniów do tego konkretnego Labu. A jednak Lab zdołał zaangażować studentów w dyskusję i komentowanie dokumentu poświęconego wyzwaniom związanym ze zrównoważonym rozwojem w Europie oraz pomysłami uczniów, jak uczynić Konsorcjum FORTHEM zielonym sojuszem. Więcej tutaj.
Następnym mówcą był Anssi Sorvisto z JYU, który opowiedział o organizacji laboratoriów na jego uniwersytecie i motywacji studentów do udziału, na przykład, w Resilience, Life Quality and Demographic Change Lab.
Jolina Hartmann zabrała głos w imieniu studentów zaangażowanych w Diversity and Migration Lab na JGU. Promowała możliwości oferowane przez Lab, takie jak możliwość zaangażowania się w pilotaże badawcze oraz planowanie i opracowywanie wyników, możliwość podróży do instytucji partnerskich w celu wzięcia udziału w wydarzeniach, nawiązania kontaktów z organizacjami obywatelskimi i zajęcia stanowiska w dyskusje na temat ważnych wyzwań społecznych.
Wspomniano jednak również o problemach, z jakimi borykają się studenci, a mianowicie o braku zachęt (za niektóre zajęcia można by było przyznać punkty ECTS), konieczności zawieszenia wyjazdów, czasochłonnych przygotowaniach oraz braku wielu konkretnych ofert. Uczniowie dyskutowali o tym, jak przezwyciężyć niemożność kontaktu z innymi studentami na innych uczelniach.
Jan Gruca (JGU), przedstawiciel Digital Transformation Lab, przedstawił interesujące dla studentów aspekty pracy laboratoryjnej w zakresie systemów i technologii AI, zwłaszcza w odniesieniu do wyzwań i etyki AI.
Jedną z propozycji współpracy Labów jest zorganizowanie interdyscyplinarnego kursu dla studentów informatyki i nauk społecznych, podczas którego mogliby zgłębić zastosowania sztucznej inteligencji w badaniach na ludziach, zdrowiu publicznym czy marketingu. Jeśli udział w kursie jest potwierdzony, studenci mogą otrzymać punkty ECTS.
Jeśli chodzi o rekompensatę za nakład pracy studenta w produktach FORTHEM, jak przypomina Tamás Péter Szabó (kierownik naukowy działań Labów FORTHEM), zostanie ogłoszone zaproszenie do składania wniosków o dofinansowanie na wdrożenie wyników. Studenci będą odgrywać główną rolę w tworzeniu aplikacji. Nabór rozpoczyna się 14 grudnia, a termin składania wniosków upływa 14 lutego 2021 r. Miejmy nadzieję, że dzięki tej możliwości łatwiej będzie przyciągnąć studentów.
———————————————————-
Jeśli jesteś studentem i chcesz uzyskać dostęp do wspólnego środowiska Teams w Laboratorium, możesz wysłać e-mail do koordynatora Labów – Oskari Vesterinena: oskari.m.vesterinen@jyu.fi